Autodesk: avatud standardid soodustavad innovatsiooni filmides, televisioonis ja mängudes

M&E Collection blogi Terje Korberg
24 Nov 2023

Avatud standardite ja levinud tehnoloogiatega vastavusse viimine minimeerib killustatud töövooge ja lihtsustab koostööd.

Autor DIANA COLELLA, AUTODESK EVP / Tõlkis Terje Korberg

A scene from Pixar's 'Coco.'
Coco on fantastiliste elementidega universaalne surnutemaa. Pilt Disney/Pixari loal.
  • Meedias ja meelelahutuses põhjustab patenteeritud tarkvarale tuginemine sageli töövoogude katkemist, andmete kadumist ja halba koostööd.
  • Lahenduseks on avatud standardid: kehtestatud juhised tarkvara erinevates rakendustes ja platvormidel.
  • Ühtlustamine avatud standarditega toob kasu kõigile, parandab töövooge ja toetab majanduskasvu, et rahuldada suurt nõudlust meelelahutussisu järele.

1970. aastatel tutvustas Sony Betamaxi. See oli kvaliteetne formaat, mille eraldusvõime oli võrreldes selle odavama konkurendi VHS-iga võrreldes kõrgem. Kuid beetalindid töötasid ainult Sony süsteemides, mis nõudis tarbijatelt kallite masinate ostmist. Samal ajal sai VHS-kassette mängida, mis tahes videomakiga. Beeta oli Sony patenteeritud mudel, samas kui VHS oli avatud standard. Arvake ära, milline formaat oli edukam?

See mängib täna taas rolli meedia- ja meelelahutustööstuses. Ettevõtted, kes loovad patenteeritud tarkvara ja tööriistu, hakkavad kaotama ettevõtetele, kes lubavad avatud standardite paindlikkust.

Liiga kaua on M&E ettevõtted tegutsenud omandiõigusega kaitstud maailmas, olles hoolikalt kaitsnud ärisaladusi. Kuid see on viinud katkestatud töövoogude, ebaefektiivse koostöö ja lukustatud andmeteni, mis on eriti keeruline, kui projekti kallal töötavad mitu tegijat. Kuna tööstus seisab silmitsi näiliselt rahuldamatu nõudlusega sisu järele, on avatud standardid vajalikud, et võimaldada artistidel saavutada oma täielik loominguline potentsiaal ja pakkuda kvaliteeti, mida publik meelelahutuses soovib.

Avatud standardid versus avatud lähtekood

Mõisteid avatud standardid ja avatud lähtekoodi kasutatakse sageli vaheldumisi, kuid need on kaks erinevat mõistet. Avatud standardid on kehtestatud juhised tarkvara demokratiseerimiseks rakenduste ja platvormide vahel; nende eesmärk on hõlbustada koostalitlusvõimet ning laiendatavate failivormingute ja tehnoloogiate loomist.

Avatud lähtekood on meetod nende standardite väljatöötamiseks ja rakendamiseks, edendades koostööd ja protsessi paindlikkust. Avatud lähtekood on mugav vahend standardi juurutamise osas, kuna tegemist on ligipääsetava lähtekoodiga, mida saab igaüks kontrollida, muuta ja täiustada. Kuid oluline erinevus on see, et avatud standardeid saab rakendada avatud lähtekoodiga tarkvaras, kuid mitte iga avatud standard ei ole tarkvaraga seotud.

Sellesk, et see toimiks peavad kõik kaasa aitama

Aastakümneid on filmide ja mängude tootmist juhindunud mantra: “Nii oleme alati asju teinud” – tehnoloogia, protsessid ja süsteemid on iga ettevõtte jaoks erinevad. See mentaliteet on toonud kaasa killustatud koostöö ja katkestatud töövood, mis muudab stuudiote jaoks võimatuks projektiga lihtsalt koostööd teha ja andmeid jagada. Kuid tööstuse ühtlustamine avatud standarditega võib olla kasulik kõigile: kui kogukond ühtlustub ühise tehnoloogia kasutamisega, parandab see töövoogusid ja toetab kogu tööstuse kasvu.

An animator sits at a computer workstation, designing a character.
Avatud standardite ja levinud tehnoloogiatega vastavusse viimine aitab koostööd teha.

Avatud standardite kehtestamine ja juurutamine on sidusrühmade ja valdkonna juhtide ühine pingutus. M&E valdkonnas on Autodesk Academy Software Foundationi (ASWF) asutajaliige. Organisatsioon, mis arendab mitme avatud lähtekoodiga projekte, näiteks MaterialX (rikkaliku pinna ja materjali loomise ning renderdamise jaoks) ja Open Timeline IO (avatud lähtekoodiga API toimetuse järjestamiseks). See ühine jõupingutus loob kontrolli- ja tasakaalusüsteemi, et tagada tarkvara kvaliteet, sest seda testitakse regulaarselt ja see töötab kõigil platvormidel.

Sellised koostööd teevad edusamme avatud standardite ja avatud lähtekoodiga lahenduste vallas: Autodeski ja Adobe ühiselt välja töötatud OpenPBR on avatud lähtekoodiga shading model, mis annab loojatele kunstnikusõbralikuma silla ühest tarkvarakeskkonnast teise. Ja kuna Autodesk kasutas avatud lähtekoodiga meediumiülevaate ja taasesitustarkvara OpenRV, on selle koodi panused koos DNEG-i xStudio ja Sony Pictures Imageworksiga kujundanud Open Review Initiative’i, ASWF’s sandbox projekti, et luua ühtne avatud lähtekoodiga tööriistakomplekt taasesitamiseks, ülevaatamiseks ja kinnitamiseks.

Hiljuti tegi Autodesk koostööd Pixar, Adobe, Apple, NVIDIA ja Joint Development Foundationiga, et moodustada AOUSD, Alliance for Open Universal Scene Description. Pixar tutvustas universaalset stseenikirjeldust (USD) 2016. aastal ja 2023. aastal kodifitseerib AOUSD seda ja loob ametliku standardi: OpenUSD. Selleks on vaja USD-tehnoloogiat, mis võimaldab tööriistade koostalitlusvõimet ja 3D-andmete vahetamist, et luua rikkalikke kihilisi visuaale, ning propageerida selle ametlikuks standardiks saamist. Mõelge vaid Pixari Coco surnutemaa keerukale komplektile: iga element, mida näete, on USD vara.

USD on äärmiselt võimas ja paindlik ning aastaid on stuudiod seda erineval viisil kasutanud, nii et tarkvarad pole alati olnud täiesti koosttöövõimelised. Alliansi eesmärk on dokumenteerida ja standardida USD kasutamine, et aidata kõigil tööstusharu liikmetel koostada koostalitlusvõimelisemat tarkvara ja töövood. Kui OpenUSD on sel viisil vormistatud, saavad kunstnikud keskenduda oma lemmiktööriistade kasutamisele ja ei pea muretsema selle aluseks olevate üksikasjade pärast.

Avatud standardite vormistamise eelised

Avatud standardite tõus on hädavajalik pilvepõhiste platvormide, näiteks Flow, Autodeski M&E jaoks mõeldud pilve kasutuselevõtuks. Olgu see mäng, telesari või film, meediaprojektid on sellel mitu kaastöölist. Kuna kõik töötavad pilves avatud tööriistadega on teavet lihtne reaalajas vahetada, mis kiirendab projekte ja soodustab koostööd. Loojad saavad samaaegselt töötada sama tegelase kallal, ilma et nad peaksid oma projektiosa teise vormingusse teisendama.

Avatud standardid säilitavad ka andmeid, mis muidu võivad kaduma minna. Meediaprojektid muutuvad üha keerukamaks ja võivad luua tohutuid andmekogumeid. Selle keerukuse käsitlemine nõuab standardimist. Ilma standarditeta võivad andmed muuta tootmise juhitamatuks. Võimalus töötada pilvepõhises keskkonnas ilma faile alla laadimata ja teisendamata vähendab andmekadu ning muudab tootmisprotsessi sujuvamaks.

Avatud standardid võimaldavad ka paremat valdkondadevahelist koostööd. USD kasutatakse juba teistes tööstusharudes, näiteks digitaalsete kaksikute jaoks arhitektuuris, inseneritöös ja ehituses (AEC). Kujutage ette, et tulevikus kujundate Autodesk Revitis arhitektuurse mudeli, mida saaks seejärel kasutada mängu taustal või filmi virtuaalses komplektis. Avatud standardite maailm toob kaasa suurema koostöö, rohkem loojaid ja ühendatud andmeid, et hõlbustada kiiremaid töövooge.

A digital twin building model takes shape onscreen.
USD kasutatakse digitaalsetes kaksikutes arhitektuuris, inseneritöös ja ehituses.

Innovatsiooni tulevik

Mängudest episoodideni kuni filmini on selge, et nõudlus uue sisu järele on tohutu. Ettevõtetel on suurepärane võimalus sellele nõudlusele vastata, arendades rohkem sisu ja luues uusi viise publiku kaasamiseks, näiteks laiendatud ja virtuaalreaalsuse piire nihutades.

Kui ettevõtted töötavad koos avatud standardite väljatöötamiseks ja propageerimiseks, saavad kõigist võrdsed tegijad. Väiksematel ettevõtetel on sageli raske sammu pidada suurte stuudiotega, kes kipuvad selles valdkonnas mängureegleid kehtestama. Avatud standardid vähendavad sisenemisbarjääri, andes kõigile võimaluse panustada ja teha koostööd loomemaastikul ning tuua lauale rohkem ideid.

Uskumatu on vaadata sadade, mõnikord tuhandete kunstnike tööd, mis koondavad ühte sidusat narratiivi. Tänapäeval saadaoleva hämmastava tehnoloogiaga on animatsioonid ja visuaalsed efektid paremad kui kunagi varem – ja need lähevad ainult paremaks, kuna avatud standardid ja avatud lähtekoodiga tarkvara aitavad kiirendada innovatsiooni meedias ja meelelahutuses.


Artikkel on tõlgitud Autodeski lehelt.

Artikli autor on Diana Colella, Autodesk EVP
Diana Colella on Autodeski Meedia ja meelelahutus grupi asepresident. Selles rollis juhib ta filmi-, tele- ja mängutööstus tooteid, strateegiat ja teostust. Colella on olnud Autodeskis rohkem kui 20 aastat, täites mitmeid juhtivaid rolle, sealhulgas tootehalduse ja ülemaailmse tuge. Tal on laialdased kogemused ärimudelite strateegilisel ümberkujundamisel, uute tootepakkumiste loomisel ja protsesside optimeerimisel globaalses mastaabis. Ta on Autodeski naiste võrgustiku tegevsponsor. Enne Autodeskiga liitumist töötas Colella KPMG-s. Tal on ärijuhtimise magistrikraad McGilli HEC ülikoolist Montrealis, Kanadas. Ta teenis Montreali Concordia ülikoolis raamatupidamise bakalaureusekraadi ja on sertifitseeritud raamatupidaja.

Originaalartikkel: https://www.autodesk.com/design-make/articles/open-standards-in-media-and-entertainment